Урок
з геометрії в 9 класі
Тема: Правильні многокутники
Мета: повторити формули залежності між стороною правильного
многокутника і радіусом описаного( вписаного) кола; побудову
правильних многокутників ; формули залежності між сторонами правильного многокутника
і його площею та периметром; розвивати уміння застосовувати знання для
розв’язання задач різного рівня складності та розвивати пізнавальний інтерес
учнів, вчити бачити зв'язок між математикою та навколишнім середовищем;
виховувати культуру мовлення, уміння чітко висловлювати свої думки.
Тип уроку: узагальнення й систематизації знань і вмінь.
Наочність і обладнання: комп’ютер,
презентація «Правильні многокутники",
таблиця вписані та описані многокутники.
Девіз уроку:
«Мало
мати хороший розум,
головне – добре його застосовувати»
Рене Декарт
Хід
уроку
I. Організаційний момент.
Ми з вами
познайомилися з правильними многокутниками, їх властивостями та способами їх
побудови. Сьогодні ж на уроці ми повинні
узагальнити та систематизувати
вивчений матеріал по даній темі.
ІІ.
Актуалізація опорних знань
1.Фронтальне
опитування:
1. Який многокутник
називається правильним?
2.Чи вірно , що
любий рівносторонній трикутник являється правильним?
3.Чи вірно,
що любий рівносторонній чотирикутник
являється правильним?
4.Який
многокутник називається вписаним в коло?
5. Який
многокутник називається описаним навколо
кола?
6. Знайдіть величину внутрішнього кута при
будь – якій вершині правильного :
а)трикутника; б)чотирикутника; в)шестикутника.
6.
Знайдіть величину зовнішнього кута при будь – якій вершині правильного :
а)трикутника; б)чотирикутника; в)шестикутника
7.Визначте
вид многокутника, якщо :
ü кожний
внутрішній кут дорівнює 60°; 90°;120°;
ü кожний зовнішній
кут дорівнює120°; 90° ; 60°;
ü радіус вписаного
кола в два рази більше радіуса описаного кола;
ü кожна сторона
дорівнює радіусу описаного кола;
із
кожної вершини многокутника можна
провести дві діагоналі.
2.Перевірка домашньої
роботи:
Відповіді
до вправ завчасно записані учнями на дошці,решта звіряють чи правильно виконали
домашні вправи. Якщо є запитання до домашньої роботи то вирішуємо разом.
Історична хвилинка
Правильні многокутники відомі дуже давно. Як показують археологічні
розкопки, орнаменти з використанням рівносторонніх трикутників та квадратів
були поширені більше 25000 років тому. На території Пакистану
розкопали місто, якому
5500 років. На стіні одного з палаців знайшли три плитки у вигляді правильних
шестикутників. В єгипетських і вавілонських старовинних пам’ятниках
зустрічаються правильні чотирикутники і восьмикутники у вигляді зображень і
прикрас з каменя. Це є свідченням того, що ще в давнину архітектори
використовували правильні многокутники.
Давайте пригадаємо,
а які ж правильні многокутники ви вмієте
будувати.
Задача 1. Побудувати рівносторонній
трикутник будь – яким способом ( коло дошки).
Задача 2. Пояснити, як в колі будується квадрат.
Задача 3. Як побудувати правильний шестикутник , вписаний в коло? ( коло дошки)
В
стародавній Греції вміння
будувати їх лише за допомогою циркуля і лінійки вважалось верхом досконалості.
В 4 книзі своїх „ Начал” Евклід за допомогою
циркуля і лінійки вирішує задачу побудови правильного трикутника,
чотирикутника, п’ятикутника, шестикутника і п’ятнадцятикутника. Протягом
багатьох років зусилля математиків були спрямовані на знаходження способів
побудови правильних семи, дев’яти, одинадцятикутників і т. д. Але вони були безрезультатними. І лише в
кінці 18 століття 19- річний студент Геттинського університету, в майбутньому
великий
німецький математик Карл Фрідріх
Гаус, повністю вирішив питання про побудову правильних многокутників циркулем і
лінійкою. Це було його перше відкриття. Він знайшов спосіб побудови правильного
17 – ти кутника. Це відкриття так вразило його, що він з 1 курсу філософії
перейшов на курс математики, якій присвятив все своє життя. Він дуже пишався своїм відкриттям і заповів
вигравірувати на своєму надгробії правильний сімнадцятикутник, вписаний в круг.
Отже, послухаємо учнів,
які виконували побудови біля дошки.
От і пригадали ми алгоритм
побудови правильних многокутників
Алгоритм
побудови правильних многокутників за допомогою
циркуля,
лінійки і транспортира.
1. Побудувати коло.
2. Провести в ньому довільний радіус.
3. За формулою 3600/п знайти величину центрального кута
даного правильного многокутника.
4. За допомогою транспортира послідовно, від проведеного радіуса,
відкласти ці кути по колу.
5. Утворені на колі точки – вершини шуканого правильного многокутника.
ІІІ.
Удосконалення вмінь та навичок.
Виконання письмових
вправ
Задача
1.Сторона
правильного шестикутника дорівнює 1дм.
Знайдіть довжину описаного навколо шестикутника кола і площу
обмеженого цим колом круга.
Задача
2.
Знайти кількість сторін правильного многокутника:
Задача 3.
Радіус кола дорівнює 3см. Знайдіть довжину дуги і площу сектора АОВ, якщо кут АОВ
дорівнює 600
Задача
4. Навколо квадрата зі стороною 6 см описане коло,
а навколо кола описано правильний шестикутник, навколо якого описано коло.
Знайдіть радіус цього кола.
Картка №1
Задача
1.
Знайдіть площу заштрихованої фігури, якщо
сторона квадрату дорівнює 4см.
Задача2
.
Знайдіть площу кільця, якщо радіус
більшого кола дорівнює 5дм, а радіус
меншого дорівнює 4дм.
Картка №2
1. Скільки сторін має
правильний многокутник, кожний із внутрішніх кутів якого дорівнює 135°? Відповідь. 8 сторін.
2. Скільки сторін має
правильний многокутник, якщо кожний із зовнішніх його кутів дорівнює 36°?
Відповідь. 10 сторін.
3. Доведіть, що взяті через
одну вершини правильного 2п-кутника є вершинами правильного п-кутника.
ІV. Підсумок уроку.
Як ви думаєте:
1.Чи можна таким чином будувати будь – який правильний многокутник.
2. Чи завжди буде точною така побудова?
3. У чи зручний цей спосіб?
Прикладом практичного застосування правильних
многокутників – паркет.
Паркетом будемо називати – покриття площини правильними многокутниками, при
якому два многокутники мають або спільну сторону або спільну вершину або зовсім
не мають спільних точок.
Перед вами різні паркети (
іноді називають просто: плитка) Де можна
бачити таку мозаїку? Отже, знання щодо їх побудови відкриває дизайнеру широкий спектр для створення
красивих узорів.

Золотий
паркет,
плитки Пенроуза
Зал
Останкінського Палацу
Однією з головних, визначних пам’яток є художній набірний паркет,
створений руками російських кріпаків під керівництвом “дерев’яних справ
майстра” Івана Семеновича Мочаліна на
межі ХVІІІ-ХІХ
ст. Художній паркет палацу увійшов в історію як унікальний пам’ятник
декоративного та інтер’єрного
мистецтва

Многокутники в природі

Із
всіх правильних
многокутників тільки трикутниками , квадратами і шестикутниками можна заповнити
площину без пробілів і накладань.
Ось чому бджоли повинні « вибрати» одну
із цих фігур.
Будуючи шестикутні комірки бджоли більш економно використовують площу всередині
невеликого вулика і воск для
виготовлення комірок.


Оцінюємо учнів.
V.Домашнє завдання.
1. Сторона правильного восьмикутника ABCDEFKP дорівнює 6 см. Знайдіть довжину діагоналі ВЕ.
2. Скільки сторін має правильний многокутник, внутрішній кут якого на
108 більший за зовнішній?
3. Радіус кола, описаного навколо правильного многокутника, дорівнює 8
cм, а сторона – 16 см.
Знайдіть кількість сторін многокутника та довжину кола, вписаного в цей
многокутник.
Усна рефлексія
« Після цього уроку я зрозумів»
« Найбільше мене вразило на уроці»
« Я хочу більше дізнатись»
Комментариев нет:
Отправить комментарий