Майстер
– клас
«Впровадження активних
форм та методів навчання на уроках математики»
Автор
майстер – класу: Кричун Любов Василівна, вчитель
математики другої кваліфікаційної категорії Плосківської загальноосвітньої школи І – ІІІ
ступенів
Дата проведення:
08 .12.2015
Необхідне обладнання:
комп’ютер, проектор, слайдова
презентація
роздатковий матеріал для всіх учасників майстер-класу.
Хід
майстер – класу.
І. Знайомство з
досвідом роботи вчителя
1. Привітання
Шановні колеги!
Вітаю вас!Дозвольте представитись. Вчитель математики Плосківської ЗОШ
І-ІІІ ступенів Кричун Любов Василівна. До вашої уваги майстер-клас на тему: «Впровадження активних методів роботи на
уроках математики»
Мета цього майстер-класу: презентувати деякі
методи навчання з досвіду роботи;
•
поглибити професійні знання щодо
репрезентованої теми;
Завдання
майстер-класу:
•
сприяти розвитку педагогічної
творчості;
•
поділитися досвідом
застосування активних методів та
прийомів, як інструменту ефективної та
творчої діяльності учнів на уроках математики.
Перед нами
постає питання: « Без чого не може існувати сучасна школа?» Це, звичайно, без добре
кваліфікованих вчителів, доброї матеріально-технічної бази, учнів та сучасних
методів та форм навчання.
Свою роботу, як вчителя, спрямовую на
формування та розвиток особистості,
створення умов, за яких учень може і хоче навчатись та розвиватись. У 5-6
класах учні часто запитують мене: «Для чого нам потрібна математика? Де в
майбутньому ми будемо нею користуватися?». Я, у свою чергу,
наводжу ряд прикладів застосування
математики і пропоную їм — написати
творчу роботу «Математика і навколишній світ», в якій кожен із них сам зможе
дати відповідь на це запитання.
Одним із найперспективніших шляхів виховання
активних, творчих учнів, озброєння їх необхідними вміннями і навичками є
впровадження активних методів навчання, серед яких провідне місце займають
навчальні ігри.
Гра – це іскорка, що
запалює вогник
допитливості й любові до знань.
В.
Сухомлинський.
У своїй роботі найчастіше застосовую ігри такого
типу (слайд №5):
- навчальні,
де ігровий процес супроводжується засвоєнням змісту навчання;
- рольові, де учні перебирають на себе виконання
певних ролей (узагальнюючі уроки);
- ігри – змагання. Це для команд, що змагаються на
швидкість, точність, винахідливість, кмітливість і що закінчується одержанням
одного певного результату.
Моє кредо
— зробити все, аби запалити вогник цікавості, пробудити
інтерес до математики. Уміло дібрані запитання і завдання, оригінальні
розв'язання задач різними способами,
використання елементів історії поступово і непомітно
залучають кожного учня до співпраці, активізують
навчально-пізнавальну діяльність, спонукають
до творчості.
Так
урок-гра з геометрії у 8 класі на закріплення і
систематизацію знань для підготовки учнів до контрольної роботи з теми «чотирикутники»
проводжу так.
Епіграфом до уроку беру слова відомого педагога
В.О.Сухомлинського «Знати – це означає, насамперед, уміти користуватися
знаннями».
Спочатку розділимося на команди за допомогою вправи
«кольори». Тож перед вами знаходяться три різні кольори, виберіть собі один із
них.
Психологи доводять, що червоний колір -
доброзичливі, енергійні, гарний настрій; жовтий колір –
веселі, відкриті та активні; зелений колір -
самостійні, наполегливі, активні. То з таким настроєм ми будемо сьогодні
працювати.
І таким чином об’єдную учнів класу в три команди: паралелограм,
прямокутник, ромб. Змагання
між командами буде складатись з семи етапів.
•
І.Геометричне
лото.
•
ІІ.
Здогадайся.
|
1
П
|
|
|
|
|
|
7
С
|
|
Р
|
|
|
|
5
П
|
6
Д
|
Е
|
|
Я
|
|
3
О
|
|
Р
|
І
|
Р
|
|
М
|
2
К
|
С
|
|
О
|
А
|
Е
|
|
О
|
В
|
Н
|
|
Т
|
Г
|
Д
|
|
К
|
А
|
О
|
4
Н
|
И
|
О
|
Н
|
|
У
|
Д
|
В
|
А
|
Л
|
Н
|
Я
|
|
Т
|
Р
|
И
|
В
|
Е
|
А
|
Л
|
|
Н
|
А
|
|
П
|
Ж
|
Л
|
І
|
|
И
|
Т
|
|
І
|
Н
|
І
|
Н
|
|
К
|
|
|
Л
|
І
|
|
І
|
|
|
|
|
|
|
|
Я
|
•
ІІІ.
Темна конячка.
•
ІV. Поспішайте побачити.
•
V.
Відгадай слово.
•
VІ.Далі,
далі, далі…
•
VІІ.
Гонка за лідером.
І
етап. Геометричне лото.
« Будь – яка теорія важлива для
практики» Ч. Колтон.
Хто швидше розв’яже кросворд отримує 2 бали.
|
1
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
5
|
6
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.Паралелограм, у якому всі кути прямі.
2.Прямокутник, у якого
всі сторони рівні.
3.Паралельні сторони
трапеції.
4.Як поділяються
діагоналі паралелограма точкою перетину?
5.Несусідні вершини чотирикутника.
6. Відрізки, що
сполучають протилежні вершини чотирикутника.
7.Відрізок, який
сполучає середини сторін трапеції.
ІІ етап - «Здогадайся».
Перемогти
у цьому етапі вам допоможуть не стільки знання, як ваші інтуїція і
здогадливість. Умови туру такі: я ставлю запитання, на яке можна дати відповідь
"так" або "ні". Запитання зачитую для кожною команди.
Правильна відповідь 1 бал.
Запитання
1.Чи
правда, що слово «ромб» з грецької означає «барабан»?
2.Чи
правда, що японський селекціонер Томоюкі Оно вивів сорт кавунів, що мають форму
куба?
3.Чи
правда, що слово «квадрат» з латини означає «чотирикутник»?
4.Чи
правда, що позначення ° ввів Птолемей?
5.Чи
правда, що слово «теорема» означає «демонстрація»?
6.Чи
правда, що ізраїльський інститут сільськогосподарських досліджень вирощує
«квадратні» помідори?
ІІІ етап. Тест
«Вміння
розв’язувати задачі - це практичне мистецтво,
подібне до плавання чи катання на лижах, чи грі на фортепіано. Навчитися цьому
можна лише постійно тренуючись…» Д.
Пойа.
За
правильне розв’язання тесту 3 бали.
Тести для
команди «Паралелограм».
1. Якщо
периметр паралелограма дорівнює 48
см , а одна з його сторін у 3 рази більша, ніж друга, то
більша сторона дорівнює…А) 6см; Б) 42 см ; В) 24 см ;
Г) 18 см .
Відповідь.
Г) 18 см .
2.
Діагональ ромба утворює зі стороною кут 650. Чому дорівнює
менший кут ромба?
А) 650; Б) 500; В) 1300;
Г) 1150.
Відповідь.
Б) 500.
3. Послідовно сполучили відрізками середини сторін
рівнобедреної трапеції. Назвати вид утвореного чотирикутника.А) Трапеція; Б) Квадрат;
В) Прямокутник; Г) Ромб.
Відповідь.
Г) Ромб.
4.
Висота рівнобедреної трапеції поділяє більшу основу на відрізки 6 см і 20 см . Знайти середню лінію
трапеції.А) 20 см ; Б) 16 см ; В) 13 см ; Г) 6 см .
Відповідь.
А) 20 см .
Тести
для команди «Прямокутник».
1. Якщо
периметр паралелограма дорівнює 36
см , а одна з його сторін на 4 см більша, ніж друга, то
менша сторона паралелограма дорівнює…А) 5 см ; Б)
7 см ; В) 11 см ;
Г) 14 см .
Відповідь.
Б) 7 см .
2.
Тупий кут ромба дорівнює 1000. Який кут утворює зі стороною
ромба його діагональ, проведена за вершини гострого кута?А) 400; Б) 800; В) 600; Г) 500.
Відповідь.
А) 400.
3.
Точки А, В, С, D – середини сторін квадрата. Назвати вид утвореного
чотирикутника.
А) Квадрат;
Б) Ромб; В) Прямокутник; Г)
Трапеція. Відповідь. А) Квадрат.
4.
Висота поділяє більшу основу рівнобедреної трапеції на відрізки 4 см і 16 см . Знайти середню лінію
трапеції.А) 26 см ; Б) 16 см ;
В) 20 см ;
Г) 6 см .
Відповідь.
Б) 16 см .
Тести
для команди «Ромб».
1. Якщо
периметр паралелограма 32 см ,
а одна з сторін на 2 см
менша, ніж друга, то менша сторона дорівнює…А) 18 см ; Б) 7 см ; В)
10 см ; Г) 3 см .
Відповідь.
Б) 7 см .
2.
Гострий кут ромба дорівнює 800. Який кут утворює зі стороною
ромба діагональ, проведена з вершини тупого кута? А)
250; Б) 200; В) 400; Г) 500.
Відповідь.
Г) 500.
3.
Послідовно сполучили відрізками середини сторін прямокутника. Назвати
вид утвореного чотирикутника.А) Ромб; Б)
Квадрат;) В) Трапеція; Г) Прямокутник.
Відповідь.
А) Ромб.
4.
Висота рівнобічної трапеції поділяє більшу основу на відрізки 6 см і 16 см . Знайти середню лінію
трапеції. А) 32 см ; Б) 16 см ;
В) 10 см ; Г) 22 см .
Відповідь.
Б) 16 см .
ІV етап - «Поспішайте побачити». Кожна команда отримує рисунки.
Необхідно знайти зайвий рисунок і
пояснити чому. Оцінюється 2 балами.
Команда
«Паралелограм»,
Команда «Прямокутник»
Команда «Ромб»
V етап - « Відгадай слово».
Кожна команда отримує картку - «криптограму» із завданням, в якому
зашифровано слово. Потрібно, використовуючи алфавіт відгадати слово. За
правильне розгадане слово – 2 бали.
Завдання
для команди «паралелограм»
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20 21
33
17 19 15
24 23 18
11 15
Відповідь
|
П
|
Р
|
Я
|
М
|
О
|
К
|
У
|
Т
|
Н
|
И
|
К
|
20 21
33
17
19 15
24 23 18
11 15
Завдання
для команди «прямокутник»
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20 1 21 1 16 7 16 19 4 21 1
17
Відповідь
|
П
|
А
|
Р
|
А
|
Л
|
Е
|
Л
|
О
|
Г
|
Р
|
А
|
М
|
Завдання
для команди «ромб»
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
28 19 23 11 21 11 15 24 23 18 11 15
Відповідь
|
Ч
|
О
|
Т
|
И
|
Р
|
И
|
К
|
У
|
Т
|
Н
|
И
|
К
|
Алфавіт
|
1
А
|
2
Б
|
3
В
|
4
Г
|
5
Г
|
6
Д
|
|
7
Е
|
8
Є
|
9
Ж
|
10
З
|
11
И
|
12
І
|
|
13
Ї
|
14
Й
|
15
К
|
16
Л
|
17
М
|
18
Н
|
|
19
О
|
20
П
|
21
Р
|
22
С
|
23
Т
|
24
У
|
|
25
Ф
|
26
Х
|
27
Ц
|
28
Ч
|
29
Ш
|
30
Щ
|
|
31
Ь
|
32
Ю
|
33
Я
|
34
|
35
|
36
|
VІ етап - « Далі, далі, далі…».
Кожна команда повинна відповісти на
питання і пояснити свою відповідь(2 бали).
Завдання
для першої команди
Чи існує чотирикутник із трьома тупими
кутами?( Сума кутів чотирикутника 360°.Сума 3-х тупих кутів більше ніж 270°,
але може бути меншою від 360°.Отже, четвертий кут гострий, менш ніж 90°- такий
чотирикутник існує)
Завдання
для другої команди
Чи правильно, що в паралелограмі сума
протилежних кутів дорівнює 180°?(Ні, оскільки протилежні кути рівні і можуть
бути тупими, їх сума більша від 180°, а якщо гострі - то менша за 180°).
Завдання
для третьої команди
Чи може більший кут чотирикутника бути
гострим?(Сума кутів чотирикутника 360°. Якщо більший кут гострий, то інші
три кути теж гострі, а сума кутів не може бути менш ніж 360°).
Отже, наше змагання підходить до
завершення , підрахуємо зароблені бали.
VІІ етап - « Гонка за лідером».
Де в житті ми зустрічаємось з
чотирикутниками?
ПАРАЛЕЛОГРАМ
В фізиці - при вивчені сил, при знаходженні рівнодіючої
сили. В житті – це рами велосипедів, мотоциклів, де для пружності проведена діагональ.
ПРЯМОКУТНИК
Несе красоту, чіткість, стрункість. Поглянь
навколо себе: стіни, підлога, поверхня столу, зошити І багато іншого. Спробуй
побудувати дім або зробити раму для картини, не знаючи властивостей
прямокутника.
РОМБ, КВАДРАТ
Використовують в мистецтві: на тканях
художники, у візерунках на килимах;плиточники укладають плитки у вигляді ромба,
квадрата; домкрат для легкових
автомобілів має форму ромба.
Командам пропонується завдання, хто
швидше виконає його, та команда й перемагає.
Завдання
Шкільна майстерня виготовила партію
пластин, що мають форму чотирикутника. Як найшвидше перевірити, чи пластина має
форму прямокутника, маючи лише лінійку з поділками?(Виміряти довжини діагоналей, у прямокутника діагоналі рівні).
Додаткові задачі
1.Як на місцевості виміряти відстань
між точками А і В, використовуючи властивості чотирикутників, якщо в точки А і
В ведуть дві паралельні дороги? Скласти план розв’язування задачі.
2.На уроці праці хлопчики виготовляли
посилкові ящики. Як з найменшою витратою часу перевірити правильність
виготовлених заготовок, які повинні мати форми прямокутника і квадрата? Скласти
план.
Фінал
А зараз нам потрібно визначити
переможця нашої гри. Пропонуємо задачу. Хто швидше розв’яже, той переміг.
Задача
Якщо периметр паралелограма 56см, одна
зі сторін у 3 рази більша за другу, то більша сторона дорівнює…(21см)
«Предмет математики настільки серйозний, що корисно не нехтувати нагодою робити його
трохи цікавішим.»
Блез Паскаль
Блез Паскаль
Висновок:
Один мудрець сказав: «Дві людини, які
обмінялися золотими монетами, не стали багатшими. Але якщо вони обмінялися
думками, то кожен з них став вдвоє багатшим. Адже обидва стали тепер
розумнішими.
Ця притча проста, але зміст досить
глибокий. Сьогодні ми з вами обмінялися думками, ідеями, досвідом і нічого не
втратили, а навпаки – збагатилися новими знаннями та ідеями. Я сподіваюся, що
кожен із вас щоденно наполегливо, піднімаючись по крутих схилах науки, впевнено крокуватиме до нових
вершин.
Дякую всім за гарну роботу, успіхів вам! Всього
найкращого!
|
Тести для команди «Паралелограм».
|
1. Якщо
периметр паралелограма дорівнює 48
см , а одна з його сторін у 3 рази більша, ніж друга, то
більша сторона дорівнює… А) 6см; Б) 42 см ;
В) 24 см ; Г) 18 см .
2.
Діагональ ромба утворює зі стороною кут 650. Чому дорівнює
менший кут ромба? А)
650; Б) 500; В) 1300; Г) 1150.
3. Послідовно сполучили відрізками середини
сторін рівнобедреної трапеції. Назвати вид утвореного чотирикутника.
А) Трапеція; Б) Квадрат; В) Прямокутник; Г) Ромб.
4.
Висота рівнобедреної трапеції поділяє більшу основу на відрізки 6 см і 20 см . Знайти середню лінію
трапеції. А) 20 см ; Б) 16 см ; В) 13 см ; Г) 6 см .
|
Тести для команди «Прямокутник»
|
1. Якщо
периметр паралелограма дорівнює 36
см , а одна з його сторін на 4 см більша, ніж друга, то
менша сторона паралелограма дорівнює… А) 5 см ; Б) 7 см ; В)
11 см ; Г) 14 см .
2.
Тупий кут ромба дорівнює 1000. Який кут утворює зі стороною
ромба його діагональ, проведена до вершини гострого кута? А)
400; Б) 800; В) 600; Г) 500.
3.
Точки А, В, С, D – середини сторін квадрата. Назвати вид утвореного
чотирикутника.
А) Квадрат;
Б) Ромб; В) Прямокутник; Г)
Трапеція.
4.
Висота поділяє більшу основу рівнобедреної трапеції на відрізки 4 см і 16 см . Знайти середню лінію
трапеції. А) 26 см ; Б) 16 см ;
В) 20 см ;
Г) 6 см .
|
Тести для команди «Ромб»
|
1. Якщо
периметр паралелограма 32 см ,
а одна з сторін на 2 см
менша, ніж друга, то менша сторона дорівнює… А)
18 см ; Б) 7 см ; В)
10 см ; Г) 3 см .
2. Гострий
кут ромба дорівнює 800. Який кут утворює зі стороною ромба
діагональ, проведена з вершини тупого кута?
А) 250; Б) 200; В) 400; Г) 500.
3.
Послідовно сполучили відрізками середини сторін прямокутника. Назвати
вид утвореного чотирикутника.
А) Ромб;
Б) Квадрат;) В) Трапеція; Г)
Прямокутник.
4.
Висота рівнобічної трапеції поділяє більшу основу на відрізки 6 см і 16 см . Знайти середню лінію
трапеції. А) 32 см ; Б) 16 см ;
В) 10 см ; Г) 22 см .
Молодець!👍
ОтветитьУдалить